Fructose Intolerantie - Noa Senna - all about luck
Skip Navigation
 

Fructose Intolerantie

Onderstaand stuk komt van Food-Info.net, wat een initiatief is van de Universiteit van Wageningen. Hierin staat heel duidelijk beschreven welke suikers je beter kunt vermijden.

Ook afkomstig van Food-Info.net zijn de 2 stukken die je kunt vinden in de hoofdstukken Fructose Intolerantie en HFI. Hierin een verdere uitleg betreffende beide vormen.

 

Fructose–intolerantie en HFI.

  

Fructose-intolerantie (ook wel fructose malabsorptie genoemd) en HFI (Hereditary Fructose Intolerance) zijn twee verschillende stofwisselingsaandoeningen, waarbij fructose in het dieet voor problemen zorgt.

 

 

Suikers en andere koolhydraten die wel of niet gebruikt kunnen worden bij HFI of fructose-intolerantie.

In de volgende tabellen is aangegeven welke suikers en andere koolhydraten wel of niet gebruikt kunnen worden bij menen met HFI en/of een fructose-intolerantie.

 

Tabel 1. Koolhydraten die fructose bevatten, en/of waarbij fructose vrijkomt in de dunne darm* 

 

Koolhydraat

Kan gebruikt worden bij

 

HFI

fructose intolerantie

fructose

nee

nee

saccharose (suiker, rietsuiker, bietsuiker)

nee

nee

honing

nee

nee

ahornsiroop

nee

nee

Vruchtensiroop/stroop

nee

nee

HFCS (high fructose corn syrup)

nee

nee

invertsuiker

nee

nee

 

Diverse andere stropen zijn geen probleem, zoals glucosestroop. Deze worden meestal gemaakt uit zetmeel en bevatten geen fructose. Echter in sommige gevallen wordt stroop met enzymen behandeld om het zoeter te maken. Hierbij wordt glucose omgezet in fructose. Deze worden op het etiket vermeld als invertsuikerstroop. HFI patiënten dienen deze stropen beter te vermijden, tenzij de producent kan aangeven dat de stroop geen fructose bevat. Mensen met fructose-intolerantie kunnen deze stropen meestal goed verdragen.

Mensen met fructose-intolerantie verdragen meestal wel kleine doses suiker, honing of stroop, afhankelijk van de drempelwaarde van de gevoeligheid.

 

Tabel 2 : koolhydraten die fructose bevatten, waarbij de fructose in de dikke darm vrijkomt.

  

Koolhydraat

Kan gebruikt worden bij

 

HFI

fructose intolerantie

inuline

nee

nee

fructo-oligosacchariden, oligofructose, raftilose

nee

nee

raffinose-familie (bonen): raffinose, verbascose, stachyose

?**

nee

lactulose

nee

nee

* mensen met een fructose-intolerantie kunnen meestal lage doses van deze suikers verdragen.
** fructose uit deze suikers komt meestal niet vrij in de dunne darm en wordt dus niet opgenomen. Echter, een heel klein percentage raffinose kan opgenomen worden. Het is daarom toch aangeraden om deze suikers te vermijden.

 

Op sommige sites word ook aangeraden om ‘oligosacchariden' te vermijden. Hoewel fructo-oligosacchariden de meest gebruikte oligosacchariden zijn, zijn er ook ander typen in de handel. Xylo- en galacto-oligosacchariden zijn geen enkel probleem.

 

Tabel 3 : Niet-verteerbare koolhydraten (waartegen feitelijk iedereen intolerant is), waarvoor mensen met fructose-intolerantie meestal gevoeliger zijn dan gewone mensen.

 

Koolhydraat

opmerkingen

erythritol

 

isomalt

Kan niet gebruikt worden door HFI patiënten, omdat er sorbitol uit gemaakt kan worden.

lactitol

 

maltitol

Kan niet gebruikt worden door HFI patiënten, omdat er sorbitol uit gemaakt kan worden.

mannitol

 

sorbitol

Niet toegestaan bij HFI

xylitol

 

 

Tabel 4 : koolhydraten die geen fructose bevatten

  

Koolhydraat

Samenstelling

alginaat

gemengd polysaccharide

arabische gum

gemengd polysaccharide

carrageen

gemengd polysaccharide

cellulose

bevat alleen glucose

dextrine(s) / polydextrose, polyglucose

bevat alleen glucose

druivensuiker

synoniem van glucose

galactose

 

gellaan gum

gemengd polysaccharide

glucosestroop

bevat alleen glucose

glycogeen

bevat alleen glucose

guar gum

gemengd polysaccharide

johannesbroodpitmeel

gemengd polysaccharide

lactose

glucose en galactose

maltodextrines

bevat alleen glucose

maltose

bevat alleen glucose

mannose

 

pectine

gemengd polysaccharide

tragacanth gum

gemengd polysaccharide

trehalose

bevat alleen glucose

xanthaan gum

gemengd polysaccharide

zetmeel

bevat alleen glucose

 

 

De zoetstoffen aspartaam, acesulfaam K, sacharine, cyclamaat en thaumatine kunnen gewoon gebruikt worden door mensen met HFI of fructose-intolerantie.

De volgende E-nummers kunnen niet gebruikt worden door mensen met HFI. Voor fructose-intolerante mensen zijn ze geen probleem :

- E420 : sorbitol

- E473 en E474 : suiker esters

- E491-E495 : sorbitaan esters, hier kan sorbitol uit vrijkomen in de darm

- E953 : Isomalt

 

 

Dieet

Voor een goed dieet moeten zowel HFI als fructose-intolerante personen zich aan bovenstaande lijst met suikers houden.

Echter, zeer veel natuurproducten bevatten suiker, fructose of sorbitol. Deze staan uiteraard niet op het etiket vermeld. In ieder geval is het voor iedereen bij wie de diagnose fructose-intolerantie of HFI is gesteld, aan te raden om bij een diëtiste langs te gaan. Voor HFI patiënten, waarbij het dieet veel strikter is, is dit pure noodzaak.

 

De volgende vruchten bevatten veel sorbitol

- Aardbeien

- Abrikozen

- Appels

- Druiven en rozijnen

- Frambozen

- Kruisbessen

- Peren

- Perziken

- Pruimen

Meer informatie over HFI : http://www.bu.edu/aldolase/HFI/

Food-Info.net is an initiative of Wageningen University, The Netherlands